Mediji un politiķi: vienā tīklā saistīti. Anda Rožukalne, Valdis Krebs

Anda Rožukalne, Valdis Krebs (mediju tīklu vizualizācija)

Sākums

Latvijā daudzi neuzticas politiķiem, bet tic medijiem. Tomēr starp abiem navlielas atšķirības: mediji ciešām saiknēm ir saistīti ar politiķiem.
Mediju un politikas saiknes izskaidro vairākas problēmas Latvijas mediju sistēmā — īso neatkarīgu mediju sarakstu, objektīvas žurnālistikas nelielo īpatsvaru, partejiski angažētu mediju veidošanos, preses brīvības līmeņa krišanos. Politiskā vide radījusi paklausīgu mediju “mākoni”, kas piesedz patiesību.

Bieži mediju īpašnieku un vadītāju vidū ir politiķi vai ar politiku cieši saistīti cilvēki, kas medijus izmanto
politiskām un biznesa interesēm. Bez tam mediju īpašnieki veido abpusēji izdevīgas attiecības ar politiķiem — mediji iegūst finansējumu, politiķi iespēju ietekmēt saturu. Pēdējā gada laikā ar politiku saistīti cilvēki ieguvuši ietekmi vairākos nozīmīgos medijos, nopietni samazinājušās Latvijas iedzīvotāju iespējas iegūt politiski nekontrolētu informāciju un viedokļus. Izmantojot datorprogrammu “InFlow”, ko
izveidojis ASV dzīvojošais latvietis Valdis Krebs 1, apkopoti dati par mediju un politiķu savstarpējo saistību Latvijā šobrīd un pagātnē.

Vairāk par programmu http://orgnet.com/inflow3.html Šī datorprogramma tiek plaši izmantota lielo biznesa korporāciju un mazo uzņēmēju organizācijas vadības darbā jau no 1995.gada gan A SV, Austrālijā un citur.

Trīs apvienības „Par Labu Latviju” tīkli – TV kanāli, Čas un Diena

Andrejs Ēķis
Kustības PLL vadītājs. A/s “Neatkarīgie nacionālie mediji” īpašnieks, 2 viņam pieder LNT un TV5.

Ar A.Ēķi saistīti vēl divi kanāli — Latvijas ziņu kanāls (LZK) un Rīgas apriņķa ziņu kanāls. Tiem kopīgs saturs, darbinieki un adrese Rīgā, Elijas ielā 17. LZK īpašnieces SIA “Baltic Production Company” valdē strādā A.Ēķa ilgadējs kolēģis kino režisors Aigars Grauba. SIA “Baltic Production Company” pieder Sēlijas novada televīzijai, Izraēlas pilsonim Mihailam Šeitelmanam (viņš ir arī TV5 vadītājs un a/s Belokon Holdings valdes loceklis) un Britu Virdžīnu salās reģistrētam uzņēmumam “Unifors Investment Management Limited”.
Interneta portālam “Tvnet” 2011.gada martā nomainījušies akcionāri, par vienīgo portāla īpašnieku kļuvis skandināvu mediju koncerns „Schibsted” ar savas Igaunijā veidotās meitas kompānijas „Schibsted Baltics” starpniecību. Pirms tam portāls pastarpināti saistīts ar A.Ēķi un viņa vadīto televīziju darbību. Portāla īpašnieks ir Britu Virdžīnu salās reģistrēts uzņēmums “KINGFISHER UNIVERSAL LIMITED”.
Vēsturiski tā īpašnieku sarakstā bijusi Īrijā reģistrēta firma “GRAFTON ENTERTAINMENT CORPORATION LIMITED”. “Tvnet” valdes priekšēdētājam Ivaram Baulam pieder SIA “Grafton”, bet šajā uzņēmumā kā īpašnieks un amatpersona darbojies LNT un TV5 pārdošanas direktors, A.Ēķa līdzgaitnieks un LNT vadošs darbinieks Guntars Traubergs.

http://www.nozare.info/tag/neatkarigie-nacionalie-mediji/
http://dev.lzk.lv/public/28644.html
http://www.belokonholding.com/lat/contacts/

Aleksejs Šeiņins
SIA “Izdevniecības nams Petits” valdes priekšsēdētājs un vienīgais īpašnieks.

Kandidēja PLL sarakstā 10.Saeimas vēlēšanās, bet netika ievēlēts.

Ksenija Zagorovska
“Petit” darbiniece, agrākā laikraksta “Čas” galvenā redaktore.

Kandidēja PLL sarakstā 10.Seimas vēlēšanās, netika ievēlēta. Viņa turpināja Latvijas krievu medijiem raksturīgo tradīciju, kad žurnālisti ir saistīti ar kādu politisko spēku, būtībā atkārtojot padomju laikos izplatīto “partijas preses” modeli.

Viesturs Koziols
A/s “Diena” kontrolpaketes īpašnieks. PLL līdera un 10.Seimā ievēlētā Aināra Šlesera
biznesa partneris.

Nepilnu mēnesi pēc tam, kad V.Koziols 2010. gada augusta sākumā kļuva par daļēju “Dienas” īpašnieku, uzņēmums ieguva tiesības veidot Rīgas tūrisma attīstības biroja “Live Riga” interneta portāla saturu. Vēlāk par portāla diena.lv galveno redaktoru kļuva PLL bijušais preses sekretārs Edgars Vaikulis.

Ilmārs Znotiņš
Fotogrāfs, laikraksta “Diena” galvenais redaktors.

Pirms 9. Saeimas vēlēšanām bija V.Koziola izdotā žurnāla “Republika.lv” darbinieks. V.Koziolu un I.Znotiņu saista kopīga uzņēmējdarbība — SIA “Fotostudija Imagine” kopš 2006.gada pieder I.Znotiņam (30%) kopā ar V.Koziolu (70%).

Edgars Vaikulis
Pēc 10.Saeimas vēlēšanām kļuva par jauno “Dienas Mediju” darbinieku, kas atbild
par interneta mediju attīstību un vēlāk par portāla diena.lv galveno redaktoru.

10.Seimas vēlēšanās kandidēja no PLL saraksta, iepriekš strādājis par Latvijas Pirmās partijas (LPP) preses sekretāru, bijis LPP valdes loceklis.

Romāns Meļņiks
Kopš 2011.gada februāra jaunais a/s “Diena” valdes loceklis.

Pirms vēlēšanām strādājis par Tautas partijas priekšēdētāja Andra Šķēles preses sekretāru.

Normunds Staņēvičs
Kopš 2011.gada februāra jaunais a/s “Diena” valdes loceklis.

Iepriekš strādājis par a/s „Ventspils nafta” finanšu direktoru un valdes locekli, kā arī un bijis SIA “Ventspils naftas terminālis” valdē. Abi uzņēmumi tiek saistīti ar Ventspils mēra Aivara Lemberga interesēm.

http://www.cvk.lv/cgi-bin/wdbcgiw/base/komisijas2010.CVKAND10.kandid2?NR1=4&cbutton=36078338328
http://www.cvk.lv/cgi-bin/wdbcgiw/base/saeima9.cvkand9.kandid2?NR1=&cbutton=81107130921
http://diena.lv/lat/politics/riga/konkursa-par-portala-live-riga-satura-uzturesanu-uzvar-dienas-mediji
http://www.ir.lv/2010/8/24/par-dienas-galveno-redaktoru-kluvis-ilmars-znotins
http://www.melniks.lv/?ct=parmani
http://db.lv/r/330-tava-nauda/349-baltijas-birza/225009-ventspils-nafta-terminals-padome-ievelets-normunds-stanevic http://www.pietiek.com/raksti/beidzot_klat_oligarhu_diena

Divi SC tīkli: avīze Vesti Segodnja un TV kanāls PBK

Andrejs Kozlovs

Izdevniecības “Fenster” direktors kopš 2001.gada, vēlāk valdes priekšēdētājs un 75% daļu īpašnieks (atlikušie 25% SIA “Fenster” pieder Nataļjai Rabšai).

2006.gadā ievēlēts Rīgas domē kā „Saskaņas centra” pārstāvis, šajā pašā gadā kandidējis arī 9.Seimas vēlēšanās no PCTVL saraksta. 2009.gada jūnijā pašvaldību vēlēšanās Kozlovs ievēlēts Rīgas domē un pašlaik ir SC frakcijas domes deputāts.

Nikolajs Kabanovs
“Fenster” izdotā laikraksta “Vesti Sevodnja” publicistikas nodaļas vadītājs, strādā
laikrakstā kopš 2002.gada.

Tā paša gada oktobrī ievēlēts par 8.Seimas deputātu no PCTVL saraksta. Kabanovs bija arī 9.Saeimas deputāts no PCTVL saraksta un
ievēlēts 10.Saeimā no SC saraksta. Regulāri publicējis laikrakstā Saeimas darba reportāžas un viedokļus par politiskajiem notikumiem.

Nils Ušakovs
Rīgas domes priekšsēdētājs kopš 2009.gada vēlēšanām. Strādājis par Krievijas
telekanāla NTV Baltijas nodaļas producentu, bijis Latvijas televīzijas ziņu dienesta
korespondents, ziņu un politikas redaktors laikrakstos “Respublika” un “Telegraf”,
vadījis Krievijas ziņu aģentūras “Itar –TASS” pārstāvniecību un TV5 raidījumu.

Pirms ievēlēšanas 9.Saeimā, Ušakovs gadu strādājis par “Pirmā Baltijas kanāla” (PBK) ziņu galveno redaktoru (2004 – 2005) un “Itar –TASS” korespondentu (2006). Darbību medijos apvienojis ar politiku, jo 2005.gada augustā iestājies Tautas Saskaņas partijā, bet jau 2005.oktobrī ievēlēts par “Saskaņas centra” priekšsēdētāju.

“Pirmais Baltijas kanāls”
PBK ir Latvijā reģistrēta televīzija, kurai ir pārrobežu televīzijas statuss, tā retranslē Krievijas Pirmo kanālu. PBK darbību nodrošina SIA “Baltijas Mediju Alianse”, tā uz pusēm pieder Krievijas federācijas pārstāvim Aleksejam Pļasunovam un Latvijas pārstāvim Oļegam Solodovam.

PBK, LNT un TV5 pirms 10.Saeimas vēlēšanām ziņās ļoti pozitīvā gaismā centās regulāri parādīt Rīgas domes pirmās personas — mēru Nilu Ušakovu un vicemēru Aināru Šleseru.

Juris Sokolovskis

PCTVL politiķis pēc nesekmīgā starta 10.Saeimas vēlēšanās kļuvis par TV5 darbinieku. Viņš bijis 7., 8. un 9. Saeimas deputāts, partijas “Līdztiesība” priekšsēdētāja biedrs, viens no PCTVL dibinātājiem, tās jaunatnes organizācijas līdzpriekšēdētājs.

 
http://www.delfi.lv/news/business/enterprises/izdevniecibas-nams-fenster-valstij-palicis-parada-333-070-latu-nodoklus.d?id=34200801
http://www.cvk.lv/cgi-bin/wdbcgiw/base/saeima9.cvkand9.kandid2?NR1=&cbutton=21080730951
http://www.cvk.lv/cgi-bin/wdbcgiw/base/saeima9.cvkand9.kandid2?NR1=&cbutton=78291035418
http://www.saskanascentrs.lv/lv/musu_cilveki/nils-usakovs/
Viens no tipiskiem piemēriem šeit: http://www.politika.lv/blogi/index.php?id=62033

http://www.pctvl.lv/?cv_id=4&lang=lv&mode=people&submode=saeima

http://www2.la.lv/lat/latvijas_avize/jaunakaja_numura/komentari..viedokli/?doc=93429

ZZS tīklā: NRA un reģionālie mediji

Aivars Lembergs
Ventspils domes priekšsēdētājs, partija “Latvijai un Ventspilij”.

Lemberga saikni ar medijiem pastarpināti pierāda mediju uzņēmumu īpašnieku vidū minētie ietekmīgie Ventspils uzņēmumi, tomēr to īpašnieku sarakstos Lemberga vārdu neatrast. Lemberga saistību ar vairākiem medijiem apliecina gan dažādu avotu teiktais, gan grāmatā “Kā nozagt miljardu” publiskotā informācija, kas Lemberga, citu uzņēmumu un mediju īpašuma attiecības atšifrē, dokumentos parādot Ventspils mēra saistību ar sarežģītu ārzonu firmu puduri.

a/s “Mediju nams”

Tieši ar šo izdevniecību Aivara Lemberga saistība ir zināma vislabāk. Vēsturiski kā “Mediju nama” īpašniece Uzņēmumu reģistrā minēta SIA “LASCO Investment”, a/s “Preses nams”, a/s “Venspils nafta”. Savukārt SIA “LASCO Investment” īpašniece ir a/s “Latvijas kuģniecība”.
Kopš 2009.gada decembra „Mediju nama” īpašnieks ir SIA “MN Mediji”, savukārt par šī uzņēmuma īpašniekiem kļuva uzņēmuma valdes priekšēdētājs žurnālists Armands Puče, žurnālists Uldis Dreiblats un Lilita Seimuškāne — Ventspils Attīstības aģentūras direktore.

Mihails Soifers

Kādreizējais “Mediju Nama” komercdirektors Mihails Soifers (arī “Petit” bijušais mārketinga direktors), kopš 2004.gada ir Ventspils reģionālā laikraksta “Ventas Balss” vienīgais īpašnieks, kas šo laikrakstu iegādājies Lemberga interesēs .

Silva Bendrāte

10.Saeimas deputāte no „Vienotības” saraksta, kas ar trasta līguma palīdzībuLemberga interesēs un par viņa naudu iegādājusies “Kurzemes radio” daļas. Šo radio Bendrāte izveidoja 1997.gadā kā pirmo novada radiostaciju Latvijā, kopš 2002.gada viņa bijusi tās radošā direktore un valdes locekle, īpašniece 165 a/s “Kurzemes radio” akcijām 25 latu vērtībā. 2002.gadā Bendrāte kandidējusi 8.Saeimas vēlēšanās no “Jaunā laika” saraksta, kā šīs partijas deputāte bija ievēlēta 9.Saeimā.
A/s “Kurzemes Radio” daļēji pieder bezpeļņas SIA “Latvijas Radio” (0,58%), a/s “Lauku Avīze” (93,10%), Ventspils attīstības aģentūrai (7,05%) un vārdā nenosauktiem “citiem akcionāriem” (1.25%). (Šai informācijai nav juridiska spēka, tai ir tikai izziņas raksturs, jo akciju sabiedrībai akcionāru saraksta iesniegšana Uzņēmumu reģistrā nav obligāta.)

Lemberga oponentu tīkls

Oļegs Stepanovs

Venspils mēra Aivara Lemberga bijušais biznesa partneris. Viņam vai ar viņu saistītiem uzņēmumiem it kā pastarpināti pieder a/s “Lauku Avīze”, kas izdod ietekmīgo dienas laikrakstu “Latvijas Avīze”, kā arī viņš it kā agrāk kontrolēja a/s“News Media Group”, kas izdod arī laikrakstu “Telegraf”, ar Stepanovu neoficiāli tiek saistīta arī SIA “Kurzemes televīzija”.

 
http://www.baltic-course.com/eng/markets_and_companies/?doc=22491
http://www.ventspils.lv/LV/2Pasvaldibas/2Strukturvienibas/4Uznemumi+un+uznemejsabiedribas/VentspilsAttistibasAgentura+.htm
http://ww.pietiek.com/raksti/atklajas_jauns_slepenais_ligums_par_mediju_iegadi
http://www.pietiek.com/raksti/silva_bendrate_pirkusi_radio_lemberga_vieta_un_par_lemberga_naudu

A/s “Lauku Avīze”

Aktuālo īpašnieku sarakstā Uzņēmumu reģistrā minēts uzņēmuma ilggadējais valdes
priekšēdētājs Viesturs Serdāns (12,80%) un SIA “V.S. Izdevniecība” (86,6 %,
vienīgais īpašnieks ir Serdāns). Taču pats Serdāns publiski nenoliedz, ka izdevniecība
pieder a/s „Ventbunkers”.

Tādējādi ietekme uzņēmumā tiek saistīta ar Lemberga oponentiem Olafu Berķi un Oļegu Stepanovu.

A/s “News Media Group”
Laikraksta “Telegraf” izdevējs. Vienīgais īpašnieks ir Kiprā reģistrēts uzņēmums “KINONON HOLDINGS LIMITED”.

Jau ilgāku laiku bija neoficiāli zināms, ka a/s “News Media Group” iegādājusies ar Krievijas miljardieri Vladimiru Antonovu (viņam pieder Lietuvas banka “Snoras”, Latvijas Krājbankas īpašniece) saistīta ārzonā reģistrēta firma.

Jānis Jurkāns
“News Media Group” padomes priekšsēdētājs,

bijis Tautas Saskaņas partijas priekšsēdētājs. 5., 6., 7., 8. Saeimas deputāts, TSP un PCTVL Saeimas frakcijas priekšsēdētājs, bet 9. Saeimas vēlēšanās atbalstīja SC.

“Kurzemes televīzija”
Tās īpašnieks ir Igors Sazanovs (0,02%) un SIA “SkaTVis” (99.98%), savukārt SIA
“SkaTVis” lielākais īpašnieks (26% daļu) ir Britu Virdžīnu salās reģistrēta firma
“FARRELL FINANCE CORPORATION”,

pārējās daļas pieder desmit privātpersonām.

“Vienotības” un NVO puduris

Partiju apvienības “Vienotība” tīkls nav pārāk izvērsts, tas atspoguļo pārsvarā vēsturiskas attiecības starp medijiem un atsevišķiem apvienības politiķiem. “Vienotībai” nav acīmredzamu un aktuālu saišu ar medijiem.

Arvils Ašerādens
Bijis a/s “Diena” līdzīpašnieks un vadītājs (1992 – 2009),

taču šai saistībai pašlaik nav nekādas nozīmes.

Sarmīte Ēlerte
Kā “Dienas” galvenā redaktore 25 (1992 – 2008) savulaik bijusi arī Sorosa fonda
Latvija valdē (1993 – 1996) un tās priekšēdētāja (1997 – 2006),

bet pirms iestāšanās partijā “Pilsoniskā savienība” 2010.gada sākumā izveidoja “Meierovica biedrību par progresīvām pārmaiņām”.

Ligita Azovska

„Vienotības” saraksta kandidāte, netika ievēlēta 10.Seimā, (kandidējusi arī 9.Saeimas vēlēšanās no partijas “Jaunais laiks” saraksta) ilgus gadus bijusi Latvijas Žurnālistu savienības vadītāja (pašlaik tās ārējo sakaru koordinatore). Azovska šajā tīklā iekļauta, lai atgādinātu, ka žurnālistu nevalstiskās organizācijas vadītāja bijusi un joprojām ir saistīta ar politisku organizāciju.

http://www.pietiek.com/raksti/antonovs,_viesojoties_riga,_tiekas_ar_lembergiem_un_jurkanu
http://www.vienotiba.lv/arvils_aseradens
http://www.vienotiba.lv/sarmite_elerte

Datu apkopošanas un reprezentācijas principi:
• Visi publicētie dati ir pārbaudīti LR Uzņēmumu reģistrā un citās datu bāzēs, par visiem no tiem atrodamas publikācijas medijos, tomēr atsevišķu datu avoti nav publiskojami;
• Atsevišķas saiknes nav fiksētas formālos reģistros, bet ir vērojamas mediju saturā.
• Lai arī izpētes procesā atklājās vēl citas saiknes, šajos tīklos parādītas tikai tās, kas attiecas uz kopsakarībām starp mediju uzņēmumiem, politiskajām partijām un ietekmīgām nevalstiskajām organizācijām.
• Saišu apzīmējumi: nepārtraukta līnija — apzīmē aktuālu saikni, melna raustīta līnija — apzīmē pagātnes saikni, punktēta līnija — apzīmē saikni, kas nav dokumentāli pierādīta.

http://www.google.lv/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&ved=0CEoQFjAF&url=http%3A%2F%2Fwww.ir.lv%2Fupload%2Fmedijukarte.pdf&ei=un6GT_zbOOnl4QTU_tSQBg&usg=AFQjCNFh1RuWb1anTuPB62Sg5q5JFdWw4A&sig2=_1MyXcoGx_T_hvBmEDO6Rg

Advertisements

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s